Brand New Profile är ett e-handelsföretag som säljer profilprodukter främst till B2B-företag men även privatkunder. Vi började samarbeta med dem i början av 2022, efter att vi hade gjort en granskning av deras online-närvaro. De hade haft problem med sin digitala marknadsföring och tyckte att deras nuvarande strategi inte levde upp till deras förväntningar.
De förlitade sig mycket på Google Ads och specifikt på Google Shopping, eftersom de är ett e-handelsföretag med över 25 000 produkter som deras kunder kan välja och beställa. Vi såg ett behov av förbättringar i hur de arbetade med Google Shopping men även med digital marknadsföring i allmänhet.
Offertförfrågningar
Kostnad per konvertering
Vårt tillvägagångssätt för att optimera digitala verktyg innebär att testa olika metoder för att hitta den bästa strategin för kunden. Med Google Shopping-annonser började vi genom att skapa en struktur på Google Ads-kontot som är kopplat till Merchant Center, vilket gör att vi kan skapa och testa annonser. Vi började med att testa shoppingkampanjer och smart kampanjer i Google Ads för deras produkter. Inom dessa kampanjer gjordes ändringar, såsom budstrategier, för att optimera varje kampanj och utvärdera vilken kampanjtyp som fungerar bäst för Brand New Profile. Genom att uppmuntra våra kunder att testa olika tillvägagångssätt för shoppingannonser, baserat på vår tidigare kunskap, hjälper vi dem att hitta den bästa lösningen och se ytterligare möjligheter från resultaten. Sedan hösten 2022 har vi också börjat testa Performance Max kampanjer som ett annat alternativ för shoppingannonser.
Vi stannade inte vid shoppingannonserna. Vi diskuterade fler möjligheter att locka kunder genom hela deras köpresa; se, tänka, göra, vårda. Olika kanaler används för att få användarnas uppmärksamhet beroende på var de befinner sig i sin köpresa. För den här kunden används displaykampanjer för att bekanta användare med Brand New Profile och vad de erbjuder (se-stadiet).
När kampanjer planeras är det viktigt att ta hänsyn till faktorer som kan påverka företaget. I det här fallet har kunden säsongsmässiga produkter som marknadsförs på Facebook och Instagram vid rätt tidpunkt på året, som exempelvis golfkläder under våren och godis under påsken.
För att behålla befintliga kunder, som har stort värde för företaget, använder vi retargeting-annonser för att ge dem produktförslag baserat på deras tidigare köp. Det innebär att vi ger rätt produkt till rätt användare.
Under hela denna process är kommunikation avgörande. Genom en nära, löpande dialog med Brand New Profile om framstegen och de många tester vi genomför, kan vi diskutera vad vi ska göra härnäst tillsammans. Genom att dela vår kunskap med våra kunder hjälper vi dem att bättre förstå vårt arbete och vad som är möjligt. Allt detta, i kombination med tid och förtroende från båda håll, hjälper till att bygga en bra relation som leder till resultat.
När vi började samarbetet med Brand New Profile hade vi vissa problem med produktflödet i början av 2022, vilket ledde till att datan är något bristfällig. Men om vi tittar på tidigare årsdata kan vi se en ökning på cirka 20% av personer som begärt en offert och en minskning på 30% av kostnaden per konvertering.
Vi har också möjliggjort mätning av offlineköp genom att integrera verkliga försäljningssiffror med Google Ads. Detta gör annonseringen mer kostnadseffektiv. Genom att implementera en strikt retargeting-strategi har vi även ökat andelen återkommande kunder och fått dem att vilja komma tillbaka för mer.
I framtiden siktar vi på att stärka kundens köpresa genom att låta kampanjer arbeta med verkliga försäljningssiffror, både online och offline. Detta skapar en möjlighet för Google att hitta högvärdiga kunder och rikta annonser till dem.
Genom att samarbeta med Piktiv har vi lyckats hitta ett tätt och smart samarbete där vi initialt sätter upp en långsiktig strategi för vår digitala marknadsföring, som vi följer upp och justerar på veckobasis, så att vi är på rätt spår med våra KPI:er. Allt detta gör det möjligt för oss att förbättra vår annonseringskostnad på både Google och Meta.
Nyckeln till vårt framgångsrika samarbete är kombinationen av en långsiktig strategi, att våga testa nya saker och kontinuerligt finjustera och anpassa.
Fredrik Holm, grundare av Brand New Profile