1. Piktiv
  2. /
  3. Insights
  4. /
  5. Case
  6. /
  7. Snabbgross Club
snabbgross club store

Snabbgross Club - Värva nya medlemmar 

Bakgrund

Snabbgross är ett etablerat B2B-företag med 30 grossistbutiker i Sverige. De planerade att lansera ett nytt koncept, Snabbgross Club, som är en grossistbutik för företag men även för vanliga kunder. Det innebär att de går in på en ny marknad, B2C, som vi har tidigare erfarenhet av genom andra kunder. Kunden kom i kontakt med oss genom vårt samarbete med kommunikationsbyrån Haus in 2020.

Lösning

För att attrahera nya medlemmar på en ny marknad var det viktigt att identifiera de olika stegen i kundresan: see, think, do och care. Det första steget var att skapa uppmärksamhet kring det nya B2C-konceptet. Detta började med olika displayannonser för att väcka uppmärksamhet. Därefter experimenterade vi med olika kanaler för att få direkta resultat. På så sätt kunde vi snabbt identifiera vilka kanaler som drev användare till webbplatsen och blev medlemmar, vilket gjorde att vi kunde rikta budgeten mot dessa kanaler. Under experimenterandet tog vi hänsyn till att testa olika kanaler beroende på vilket steg i kundresan som testades.

Den första Snabbgross Club-butiken öppnade i Enebyängen i Stockholm den 26:e november och åtta månader senare öppnade en butik i Södertälje. Mellan dessa öppningar lärde vi oss från den första öppningen vad som fungerade bra och vad som kunde förbättras till nästa öppning för att locka fler medlemmar och fördela resurser baserat på dessa resultat. Vi analyserade dessa resultat mellan varje butiksöppning och andra kampanjer för att optimera marknadsföringsstrategin.

tagmanager1
googleads1
googleanalytics1
meta

Under denna process var kommunikationen mellan oss och kunden viktig. Vi följde upp med statistik om medlemmarna och deras köpbeteenden, från varumärkesigenkänning bland potentiella medlemmar till deras köp. På så sätt kunde vi alltid arbeta med verkliga siffror och värden för att hitta de kanaler och annonstyper som fungerade bäst beroende på målen. Den nära relationen innebar kontinuerliga möten för att diskutera, analysera och få en bättre förståelse för kundresan eftersom den viktigaste delen i allt detta är kunden.

Resultat

I slutet av 2021, när två butiker hade öppnat sedan november 2020, fanns det totalt 12.233 nya medlemmar i Enebyängen och Södertälje-butikerna. Och i november 2022 fanns det 40 000 medlemmar. Detta har överträffat förväntningarna på nya medlemmar under tidsperioden.

Vårt nuvarande fokus är att skaffa nya medlemmar till alla fem butikerna och samtidigt behålla befintliga kunder genom digitala lösningar. Tillsammans med Snabbgross Club och Haus, som tillhandahåller kommunikationsstrategi och kreativa lösningar, strävar vi efter att öka varumärkeskännedomen, värva nya medlemmar och behålla långsiktigt betalande kunder. Vi har börjat beräkna kundernas livstidsvärde för att få en bättre förståelse för hur mycket värde varje kanal och annons ger i förhållande till sin kostnad.

Uppdatering: År 2024 har vi fördubblat Snabbgross Club-närvaron till 10 platser, vilket avsevärt förbättrar marknadspenetrationen och medlemsengagemanget i hela Sverige.

Vi är mycket nöjda med samarbetet. Piktivs expertis inom detta område, kombinerat med en nära kommunikation, tydlig strategi och konsekventa uppföljningar. Det har bidragit till att sätta ett nytt varumärke på marknaden, bidragit till att nå en hög andel nya medlemmar och fortsatt tillväxt för vårt nya koncept.

Per Engström, Marketing & E-commerce manager

snabgrosslogoround

Kundcase

Begagnathall minimize
Case

Mercari Group

Piktiv – Bild
Case

Brand New Profile