Laddboxkillarna, ett företag grundat av två erfarna elektriker i Göteborg erbjuder tillförlitliga laddstationslösningar för elfordon. Medvetna om sin tillväxtpotential och önskan att expandera till nya marknader samt öka sin leadgenerering, kom Laddboxkillarna i kontakt med Piktiv genom en rekommendation och inledde ett samarbete kort därefter.
Månatliga formulärinskick
Laddboxkillarna fokuserade ursprungligen på Göteborgsmarknaden men hade nyligen börjat expandera till Stockholm. Piktivs utmaning var att öka deras synlighet på den nya marknaden och samtidigt bibehålla tillväxten i Göteborg. Vi började med att sätta upp en strategi för att nå användare i olika skeden av kundresan och kontinuerligt förbättra oss:
Riktad annonsering: Google Ads och Meta-plattformar för att nå rätt målgrupp med en blandning av sökannonser (för aktivt sökande kunder), display-, YouTube-, Facebook- och Instagram-annonser (för bredare medvetenhet) och remarketingkampanjer (för att återknyta till potentiella kunder).
Konkurrenskraftiga budskap: Vi tog fram övertygande annonstexter med starka uppmaningar till handling (CTA) och analyserade kontinuerligt hur våra annonser presterade i förhållande till konkurrenterna. Det faktum att Laddboxkillarnas kunde erbjuda konkurrenskraftiga priser tack vare sina egna installatörer och produkter var ett viktigt budskap som vi fokuserade på.
Effektiv budgetallokering: Vi följde Laddboxkillarnas installatörskapacitet i varje stad för att säkerställa att leadsgenerering stämde överens med deras förmåga att genomföra installationer. Detta krävde nära kommunikation och veckovisa justeringar av budgetallokeringen mellan plattformar och städer. Vilket i sin tur innebar att vi behövde vara snabba med nya idéer och redo för förändringar.
Vi arbetade flexibelt med budgeten beroende på plattform och stad genom att fördela budgeten effektivt och på så sätt minimera kostnaden per lead.
Under denna process var kommunikationen mellan oss och kunden viktig. Vi följde upp med statistik om medlemmarna och deras köpbeteenden, från varumärkesigenkänning bland potentiella medlemmar till deras köp. På så sätt kunde vi alltid arbeta med verkliga siffror och värden för att hitta de kanaler och annonstyper som fungerade bäst beroende på målen. Den nära relationen innebar kontinuerliga möten för att diskutera, analysera och få en bättre förståelse för kundresan eftersom den viktigaste delen i allt detta är kunden.
Sedan partnerskapet inleddes i januari 2024 har Laddboxkillarna framgångsrikt expanderat till fem nya städer utöver Göteborg. Bara under 2024 installerades imponerande 8 120 laddstationer. Företaget fortsätter att växa och har stora planer för 2025 att utöka sin publikgrupp och marknad.
Laddboxkillarna har ett starkt erbjudande genom att vara prisvärda och erbjuda god service och leverans. Det har gjort processen med att skala upp och få fler leads genom annonser enklare. Med vårt arbete med annonser, tracking och strategi når vi ut till rätt personer som är i behov av en laddbox.
Det är alltid spännande att arbeta med företag som är drivna och öppna för att testa nya idéer beroende på vilka utmaningar som kommer. Det har krävt att vi är anpassningsbara och snabbfotade, och kombinerar det med en bra struktur.
I fotot (från vänster): Kevin Olsson, grundare & Alexander Riddargård grundare & VD
Piktiv har hjälpt oss enormt på Laddboxkillarna med rådgivning, utbildning och hantering av Google Ads samt många andra marknadsföringskanaler. Deras expertis och engagemang har varit avgörande för vår tillväxt, och vi är verkligen tacksamma för det arbete de har lagt ner.
Alexander Riddargård, grundare & VD
Redo att se vad vi kan göra för ditt företag?
Hör av dig!
Är du intresserad av att höra mer om hur vi kan hjälpa dig? Ring oss direkt eller skicka in ett formulär, så svarar vi så snart vi kan.